על ג’קוזי וחולי סכרת

על ג'קוזי וחולי סכרת

הטיפול בחולי הסוכרת כבר מזמן אינו מתמצה בטיפול התרופתי בלבד. כיום כל המומחים בתחום תמימי דעים כי הטיפול באנשים שסובלים מהמחלה צריכים להימצא תחת מעקב של אנשי מקצוע מתחומים רבים. הסיבה לכך נעוצה בהשפעה המערכתית של המחלה על הגוף של החולים ועל נפשם. אחד הטיפולים המעניינים ביותר שמוצעים לחולי הסוכרת עלה לאחרונה לכותרות בעקבות מחקר מרתק שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי “The New England Journal of Medicine”. עוסק בקשר של ג’קוזי והשימוש בו כגורם מטפל למחלה.

 

אודות המחקר

השערת המחקר הייתה שבעקבות שימוש בג’קוזי הרפואי סופטאב, ניתן לדמות את המצב הגופני שבו נמצא האדם כאשר הוא עוסק בפעילות גופנית. כיום ידוע כי אדם סוכרתי שמבצע פעילות גופנית צריך לעשות שימוש במינון נמוך יותר של אינסולין וזאת כיוון שהפעילות עצמה מסייעת לאינסולין לחדור לתאים. במחקר בדקו חולי סוכרת סוג 2 ועל מנת לבחון את ההשפעה של הסופטאב, הנבדקים שהו בג’קוזי שלושים דקות ביום, שישה ימים מדי שבוע. כבר לאחר עשרה ימים ניתן היה לראות כי החולים הפחיתו במשקלם, חלק מהם נזקקו למינון נמוך יותר של אינסולין, רמת הגלוקוז בפלזמה של כל הנבדקים הייתה נמוכה יותר באופן מובהק סטטיסטית והדבר נכון גם לגבי רמת ההמוגלובין המסוכרר בדמם. אם לא די בכך, הרי שהנבדקים דיווחו כי איכות השינה שלהם השתפרה במהלך הניסוי פלאים וכי איכות חייהם שודרגה.

 

החשיבות של הפחתת הלחץ הנפשי בחולי סוכרת

ממחקרים רבים שבוצעו בנבדקים שסובלים מסוכרת נמצא כי החולים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מלחץ נפשי שקשור למחלתם. לרוע המזל, נמצא גם כי ישנו קשר ישיר בין רמת הסטרס הנפשי לבין הסיכוי לסיבוכי המחלה. המשמעות היא שככל שהחולה נמצא ברמת מתח גבוהה יותר, כך הסיכוי שלו לסבול מסיבוכי המחלה גבוה יותר ולהפך – ככל שרמת המתח נמוכה יותר, כך הסיכוי לסבול מסיבוכי המחלה, נמוך יותר. האפקט המרגיע של הטבילה בסופטאב מוביל לא רק לרגיעה פיזית כי אם גם לרגיעה נפשית ולכן ככל הנראה השימוש בג’קוזי יכול להוות אפקט מגן מפני סיבוכי המחלה הרבים.

 

יתרונות נוספים עבור חולי הסוכרת

בין תסמיניה המגוונים של המחלה חשוב לציין את הנוקשות המפרקית שפוגעת באיכות חייהם של חלק לא מבוטל מחולי הסוכרת סוג 1. הנוקשות המפרקית באה לידי ביטוי בין היתר בהגבלה של טווח התנועה במפרקי הגוף השונים וכן לעתים קרובות לנוקשות המפרקית נלווים כאבי מפרקים בדרגות חומרה שונות. על מנת להפחית את מידת החומרה של הכאב ועל מנת ליהנות מזרימת דם משופרת למפרקים שתוביל להרפיה של המפרקים הנוקשים, ניתן לעשות שימוש קבוע בסופטאב שמאפשר לחולים לקבל עיסוי הידרותרפי איכותי ללא מגע יד אדם.

 

המשמעויות הטיפוליות של הממצאים המחקריים בנוגע לסופטאב

לאור הידע החדש שהולך ומצטבר בנוגע לסגולות מרחיקות הלכת של הג’קוזי עבור חולי הסוכרת, נראה כי ניתן יהיה בקרוב להמליץ לחולים להקפיד על שימוש קבוע בסופטאב. השימוש במכשיר מיועד בעיקר לחולי סוכרת שלא מסוגלים לבצע פעילות גופנית מטעמים כאלו או אחרים אך באופן כללי מומלץ לכלל אוכלוסיית חולי הסוכרת. חשוב לציין כי לפני השימוש במכשיר ישנה חשיבות עליונה להתייעץ עם הרופא המטפל, במיוחד אם המטופל סובל בנוסף למחלת הסוכרת גם מבעיות שונות אחרות כמו למשל מחלת לב.